Linkbuilding goes Social.

In opvolging van de Facebook Like-button, heeft Google de +1 button geïntroduceerd. Wat de analytici onder ons natuurlijk al eerder zagen en wat Google nu ook in de praktijk heeft gebracht, is dat sociale netwerken het nieuwe lokaas vormen voor het binnentrekken van meer bezoekers op je website. De mond-op-mond reclame heeft zijn weg gevonden naar de online wereld en zorgt ervoor dat bezoekers op advies van hun peers naar je website komen. Nu ook Google de mens-factor in gaat zetten, wordt het voor de online marketeer tijd om zijn verbeelding te laten spreken. Weg met de content farms en copycats. Op naar creativiteit!

De consument neemt de leiding

De democratisering van het autoriteitsprincipe, waarbij sociale netwerken gaan bepalen welke websites de bezoekers en de leads krijgen, is ingetreden. De grootmachten, die kwantitatieve linkbuilding predikten, worden aan de kant gezet.
Mensen hebben genoeg van alle hersendodende en betekenisloze content die alleen tot doel heeft de linkbuilding te optimaliseren. Ze worden steeds kritischer, mondiger en verlangen van merken dat zij hen gaan teasen met authentieke content. De community bepaald what’s hot and what’s not. Dit betekent niet dat er dan maar zo snel mogelijk op iedere webpagina een Like, Tweet of +1 button ingebouwd moet worden. Mensen moeten verrast, verbaast of geënthousiasmeerd worden door de content op een website. De bezoeker moet de content dusdanig de moeite waard vinden dat hij/zij deze direct met zijn/haar directe omgeving wil delen.  Dit bereik je niet door enkel het inbouwen van een knop.

Ga zelf maar na. Welke van de volgende twee pagina's zou jij voorzien van een Like?

Een perfecte, voor bezoekers van zoekmachines geoptimaliseerde, landingspagina met uitleg over de verschillende kleuren kozijnen die verkrijgbaar zijn (en waarbij je ook nog eens levenslange garantie krijgt)

Of       

Een configurator, waarbij je eenvoudig kunt zien hoe je huis er uit komt te zien, wanneer je er nieuwe kozijnen in zou plaatsen

Brand Engagement

Houd het niet slechts bij een luchtbel van vormgeving. Zorg dat je merk ècht is. Hanteer een originele, maar heldere en consistente Tone-of-Voice. Straal uit wie je bent en waar je voor staat. Niet alleen online, maar ook offline. Vergaar meer zichtbaarheid door het inzetten van offline promotiemiddelen of gebruik sponsoring als imagoversterker. Alleen door echt en oprecht te zijn krijg je mensen zover om zich te binden aan je merk. Bied mensen/bezoekers/klanten een meerwaarde om onderdeel te zijn van de community rondom het merk. Social involvement, waar onder andere de Schiphol Group zich mee bezighoudt, kan die meerwaarde bieden. Zorg dat klanten de ambassadeurs van het merk worden, want hun sociale contacten zijn immers nieuwe potentiële klanten.

Sleutel tot succes

Voorlopig zullen de content farms hun effectiviteit nog even behouden en kunnen deze 'met-10-zoekwoorden-op-nummer-1-voor-€1500-per- jaar' bedrijven doorgaan met het creëren van specifieke landingspagina's. Maar voor wie echt succesvol wil zijn op het internet, zal creativiteit hoog in het vaandel moeten staan. Onderscheid je als merk door uniek, creatief en vooral jezelf te zijn, dan heeft jouw merk de toekomst (online).

Hulp nodig? Wij helpen u graag een eindje op weg. Maak geheel vrijblijvend een afspraak en wij vertellen u wat wij voor u kunnen betekenen. Bel 076 820 02 22 of mail naar jasper@groowup.nl.

 

(Door: Jasper van Gils & Laura Slavenburg)

Groowup