Mobiele website vs. Mobiele app.

Inmiddels heeft ruim één op de vier Nederlanders een smartphone. Steeds meer bedrijven kiezen er daarom voor om te investeren in mobile marketing, een verstandige keuze. Echter rijst bij bedrijven vaak de vraag of men zou moeten investeren in een mobiele website of een mobiele app. Wat is nu de beste keuze?

De juiste keuze

Vooropgesteld moet worden dat geen van beide mogelijkheden superieur is. Weliswaar is de populariteit van apps enorm aan het stijgen, maar met de groei van het aantal smartphones is ook het gebruik van het mobiele web flink gestegen.

De keuze voor één van de twee opties hangt sterk af van het doel en de doelgroep. Echter mag ook de context niet uit het oog verloren worden. Het mobiele web wordt bijvoorbeeld voornamelijk gebruikt voor eenmalige bezoeken, terwijl apps gedownload worden voor frequente content en services, zoals nieuws, games en mobiel bankieren.
 
Met deze zaken in het achterhoofd bespreken we hieronder de voor- en nadelen van enerzijds de mobiele website en anderzijds de mobiele app.

Mobiele website

Hoewel de meeste smartphones ook gewone sites tonen in hun browser, is de mobiele variant geoptimaliseerd voor gebruik op een klein scherm, waardoor de gebruikservaring beter is en de content sneller geladen wordt.

Ten opzichte van de app heeft de mobiele website de volgende voordelen:

  • Goedkoper
  • Groter bereik
  • Laagdrempelig
  • Kan gevonden worden tijdens reguliere zoekactie via zoekmachine

Het grote nadeel van de mobiele website is het feit dat de waardevolle functionaliteiten, zoals bijvoorbeeld de camera en de GPS-functie, van de smartphones niet gebruikt kunnen worden. Het zijn juist deze functionaliteiten die een toegevoegde waarde kunnen bieden. Denk maar eens aan de bewegingsmeter in een telefoon, die de beleving van een game kan verhogen, of de GPS verbinding, waarmee de snelste route naar de dichtstbijzijnde winkel kan worden bepaald. In een app kunnen deze functionaliteiten wel ingezet worden.

Apps

Een app is een applicatie, oftewel een stuk software, die geïnstalleerd moet worden op een mobiele telefoon alvorens deze gebruikt kan worden. Hier stuiten we dan ook meteen op het grootste nadeel van de app, namelijk het feit dat de software verschilt per mobiel platform. Zo moet er voor ieder besturingssysteem (Apple IOS, Android, Windows for Mobile, RIM Blackberry) aparte software worden ontwikkeld. Was het in het verleden nog voldoende om alleen een app te ontwikkelen voor de iPhone, inmiddels kan men ook niet meer om concurrent Android heen.

Echter heeft de ontwikkeling van een app ook zo zijn voordelen:

  • Gebruik van geavanceerde functionaliteiten van de telefoon, zoals GPS en camera, mogelijk
  • Altijd zichtbaar op desktop van de telefoon van de klant
  • Betere beleving door zelf te kiezen user-interface
  • Sneller

Er kan ook voor worden gekozen om een betaalde app of betaalde content aan te bieden. Op die manier kan de app dus ook geld gaan opleveren.

Kiezen

Zoals gezegd is de juiste keuze afhankelijk van zowel het doel als de doelgroep. Ga dus na of bepaalde functionaliteiten een meerwaarde kunnen bieden of dat vooral het bereik belangrijk is. Ga ook na waar de doelgroep het meest actief is.
Is er voldoende budget? Ga dan voor beide opties.  Op die manier mist u niemand en kunt u uw gebruikers meerwaarde bieden.

Meer weten? Wij gaan graag een keer met u om tafel zitten om de mogelijkheden voor een mobiele website en/of een app voor uw bedrijf te bespreken. Mail voor een afspraak naar jasper@groowup.nl.

Groowup