Slogans voor Steden; leuk of lachwekkend.

Slogans en citymarketing

De afgelopen periode hebben steden met hun slogans weer vol in de belangstelling gestaan. Sommige steden hebben een leuke slogan terwijl andere steden vreselijk populaire nietszeggende slogans er op na houden. Slogans die eerder voor afschuw dan voor aantrekkingskracht zorgen.

 

Maar waarom al deze slogans dan?

Citymarketing is belangrijk en wordt steeds belangrijker. Stilstand is achteruitgang. Steden (maar ook dorpen) moeten nieuwe bedrijven, inwoners en ook toeristen aan zich weten te binden. Dit is niet alleen belangrijk voor de economie maar ook voor de leefbaarheid van de steden. Steden waar bedrijven en inwoners uit weg trekken verliezen hun leefbaarheid en economische aantrekkingskracht.

Een onderdeel van deze noodzakelijke citymarketing is een slogan. Een slogan is een samenvatting van de stad en een belofte naar toekomstige inwoners, bedrijven en toeristen!

 

Zijn er goede slogans?

Jazeker, een goede slogan moet prikkelend en authentiek zijn voor een bepaalde stad. Een aantal steden zijn hierin zeer zeker geslaagd:

- Leiden. de stad van ontdekkingen

- Leuven. eeuwenoud springlevend

- Hilversum. Goed bekeken.

- I Amsterdam

- Er gaat niets boven Groningen.

- Mad about madrid

- Sint-Truiden. een stad apart

- Pittsburgh. imagine what you can do here.

 

Een aantal jaar terug ontstond er rumoer rondom de nieuwe (nietszeggende) slogan van Breda: Breda Netwerkstad. Om de belangrijkste stakeholders van de stad, de inwoners, bij het project te betrekken lanceerde Groowup de website sloganvoorbreda.nl. Een succes omdat veel leuke slogans voor Breda werden bedacht, alleen erg jammer dat buiten een beleefd ontvangst van de burgemeester er verder niets mee gebeurd is.

Mede hierom werd mij de afgelopen week een aantal keer naar mijn professionele mening gevraagd, welke hieronder te beluisteren en te bekijken zijn:

https://soundcloud.com/groowup/jasper-van-gils-city-branding

Groowup