Versplintering van het web.

Grote media bedrijven als Apple, Google, Amazone en Android zijn gestructureerd bezig om het gestandaardiseerde internet te doorbreken. Internetten is namelijk niet meer alleen weggelegd voor op de computer. Ook surfen op de mobiele telefoon, televisie, Xbox, E-reader, Wii en in auto’s maakt zijn intrede. De gouden tijden voor het internet op de computer zijn voorbij. Door de ontwikkeling van het internet in verschillende formats en systemen, ontstaat er een versplintering van het Internet. Josh Bernhoff spreekt over een zogenaamd ‘splinternet’. In de toekomst zullen er waarschijnlijk vele nieuwe formats voor internet gaan verschijnen. De Ipad is een voorbeeld van zo’n nieuw format, waarop een eigen soort internet gaat draaien.

Strategische keuzes

‘Flash is slecht, oud en zeer cpu-intensief’, draagt Steve Jobs als reden aan voor het uitsluiten van Flash in de Ipad. Sommige mensen noemen dit een pijnlijke misser, maar niets is minder waar. Het is een weloverwogen, bewuste en strategische keuze van Apple geweest. Jobs heeft bewust tijdens de presentatie laten zien dat de Ipad geen Flash zal ondersteunen. Apple wist van tevoren dat hierover enorme discussies zouden losbarsten op internet. Dat is waarschijnlijk ook precies hun bedoeling geweest. Apple’s Ipad zal bedrijven en webmasters dwingen om hun websites zonder Flash te maken. Zij zullen moeten gaan kiezen voor HTML 5, dat Apple aanmoedigt te gebruiken. Apple dwingt hiermee een enorme macht af, maar zal in de loop der tijd steeds meer bedrijven overtuigen om van Flash af te stappen en HTML 5 te gaan gebruiken. De nieuwe mobile versie van FireFox is hier een goed voorbeeld van. Deze ondersteunt geen Flash meer, maar wel HTML 5.

Versplintering van het internet

In een kort tijdbestek zal het online landschap zich verspreiden naar vele verschillende formats. Er zullen vele verschillende gadgets op de markt komen die toegang hebben tot het internet. De toename van mediadevices betekent dus dat het aantal diensten waar de consument uit kan kiezen nog groter is geworden. Merken en media hebben elkaar nodig om te bestaan. Dit betekent dat mediamakers en adverteerders een andere aanpak nodig hebben om de consument te benaderen en aan te spreken. Hier ligt de uitdaging voor de hedendaags internet-marketeers.

Tips en advies

De versplintering van het internet biedt producten de mogelijkheid om content via verschillende kanalen uit te zetten. Maar let op: Je kunt niet zomaar verschillende media voor je boodschap of content inzetten. Je moet dit zo efficiënt mogelijk doen:

  • Ieder medium kent immers zijn eigen positieve eigenschappen, dynamiek en eigenaardigheden, en, om een boodschap over te brengen moet hiermee rekening worden gehouden. Via een mobiele telefoon lezen we bijvoorbeeld liever korte berichtjes, dan lappen tekst, en via de televisie kan door het grote beeld, de  emotionele impact veel groter zijn.
  • De keuze van een bepaald medium moet aansluiten bij het mediagebruik van de doelgroep.

Dankzij de combinatie van verschillende media zal uiteindelijk een groter bereik worden gerealiseerd. Als internetmarketeer moet er in de toekomst dus breder worden gedacht dan het verspreiden van content via het internet op de computer. Er moet nagedacht worden over welke ‘gadget’ de doelgroep gebruikt en welke specifieke eigenschappen van de gadget voordelig zijn voor het verspreiden van de boodschap.

Meer weten? Neem contact met ons op en wij helpen u graag met het maken van de juiste, strategische keuzes voor úw bedrijf. Mail naar jasper@groowup.nl voor een afspraak.

Groowup