De kunst van het klein beginnen

Waarom wij soms liever kleiner dan groot beginnen

Begin deze week probeerde ik een klant te overtuigen een App project klein te houden. Uiteraard een beetje vreemd dat wij het klein wilde houden, terwijl de klant het juist groots wil aanpakken. Eigenlijk zou ik er dolblij mee moeten zijn dat de klant de opdracht direct groots wenste aan te pakken en wij op deze manier een grootschalige klus binnen halen. Toch was ik dit niet.
 

Klein beginnen vergt lef

Ik snap de angst van onze klant. Je wilt niets vergeten, alles moet erin en zoveel mogelijk doelgroepen meteen aanspreken. Het laatste wat je bij de lancering wenst zijn kritische vragen over wat er allemaal nog meer mogelijk is. Vragen over waarom kan ik een bericht niet bewerken? waarom kan ik wel foto’s, maar geen video’s uploaden? Of waarom kan ik mijn gegevens niet exporteren?
 

De vraag is; zit het ‘goede’ altijd in de vele functionaliteiten of in het basis-idee achter de app of website?
 

Launch early, launch often

Ook alle online succes story’s zijn groot geworden met deze ‘gebreken’. Bij Facebook kon je lange tijd niet eens berichten bewerken, bij Twitter kon je niet eens een foto plaatsen. Bij Instagram was het nooit mogelijk foto’s groter te maken of inzoomen. In de ogen van velen misschien wel basisfunctionaliteiten voor succes.
 

Finished is better than perfect

Maar had bovengenoemde de looptijd niet veel langer gemaakt? Was het basis-idee dan weer niet achterhaald geweest? Was heel het budget er dan niet doorheen gekieperd, terwijl wat geld misschien nu gebruikt kon worden om de app of website te promoten of andere feedback te fixen.
 

Het ironische is echter dat deze ‘basis’ functionaliteiten het succes maakte van eerder genoemde bedrijven. Doordat de basis makkelijk te ‘leren’ viel, werden er heel snel een hoop harten veroverd, om vervolgens de app of website verder complexer te maken en eventueel uit te breiden.