Iets dat goed ontworpen is verkoopt gewoon beter.

Eén van de bekendste (industriële) ontwerpers aller tijden is de Fransman Raymond Loewy (1893 - 1986). Op een hoogtepunt van zijn carrière kwam dagelijks 75% van de Amerikanen in contact met de door hem ontworpen producten. Op zijn visitekaartje stond, naast zijn naam en verdere gegevens, de teks: “Als twee producten in prijs, functie en kwaliteit gelijk zijn, dan verkoopt het mooiste van de twee beter dan de andere”.


Luxe of noodzaak?

Vaak wordt goed design gezien als een luxe. Ontwerpuren zijn extra kosten en vaak bekijken bedrijven/producenten meer naar functie dan vorm. Toch tonen vele grote (functionele) fabrikanten, zoals Apple of Nike, al jaren dat mooiheid en aantrekkelijk design tot één van de sterke USP’s van een product kan behoren. De vraag of een uniek en begeerlijk design toevoegen een luxekeuze betreft, wordt hiermee omgebogen naar een basis kernwaarde. Knettergoed design kan bijdragen aan het optimaal communiceren van je merk, beter begrepen producten, de consument in het hart raken en de juiste uitstraling vormen.


Is mooi design relatief?

Hoezeer graag marketeers de zaken willen rationaliseren om in een bedrijfsprofiel te laten passen, blijven wij mensen nou eenmaal gevoelswezens. Verliefd worden op die betoverende ogen of blijven denken aan die charmante verschijning. Vorm, hoe iets oogt, het is allemaal onderdeel van het verleidingsspel van de reclame en marketing. “Iets moet pakkend zijn”.

Wat maakt iets mooi? Dat blijft relatief en vraagt om de juiste creativiteit en vertaling van de boodschap. Als iets niet mooi ervaren wordt, is dat een een soort waarschuwingssignaal. Een onderbuikgevoel dat het goedkoop, onbetrouwbaar of gewoon kansloos is. Het laat je bijna lichamelijk beseffen dat iets niet goed zit. De uitdrukking is niet voor niets ‘dat doet pijn aan mijn ogen’. Uit onderzoek blijkt dat beeldspraak letterlijk voortkomt uit wat je fysiek ervaart.


Samen naar een hoger niveau

Groowup is van mening dat de juiste vertaling zit in de nauwe samenwerking met de klant. De kennis, ervaring en functie van een klasse product of dienst, kan extra versterkt en beter gecommuniceerd worden door design, interactie en beleving. Let’s groow!
 

Groowup