Webdesign trends 2017.

Design volgt de tijdsgeest

Nederland is wéér gestegen op de lijst van gelukkigste landen. Ten koste van Canada hebben we plaatsje nummer zes veroverd. Sociale verbondenheid en vertrouwen in de samenleving en in de overheid. Daar worden we blij van. Dat is ook in design terug te zien. Ooit waren we tevreden met de keuze tussen een zwarte of een witte Iphone, nu heeft zelfs de nieuwe versie van het niet kapot te krijgen-baksteenmodel van Nokia heeft een kleurtje gekregen.

Gradients & Gifjes

De tijdsgeest wordt positiever en design vloeit daar in mee. Je kan geen socialmedia app openen zonder oog in oog te staan met kleurrijke gradients en bewegende illustraties. Snapchat, Instagram en het zal niet verrassend zijn als Facebook, net zoals met stories, laat maar vol overtuiging over een paar maanden zal volgen. De voorliefde voor minimalistisch houdt stand maar er valt niet te ontkennen dat kleur, gradients en zelfs schaduwen weer zijn intrede doen.

De bonte kermis versus het realisme

Dat het geen volledige kleurenkermis hoeft te zijn laten websites zoals die van Apple mooi zien. Terwijl Apple toch wel het toonbeeld is als het gaat om minimalistisch, spelen zelfs zij met gradients bij de uitleg over fotografie met een iPhone 7. Realisme is door de komst van virtual reality weer helemaal hot en laat gradients nu net een mooie manier zijn om dat door diepte en schaduwen te bereiken.

Alles wat beweegt trekt de aandacht

Niet alleen in kleurgebruik en gradients maar ook in movements is de positieve tijdsgeest zichtbaar. Gifjes zijn hot want alles wat beweegt trekt aandacht. Instagram maakt de creatie van gifjes voor haar gebruikers erg makkelijk door het gebruik van Boomerang. Websites staan vol met illustraties die over het beeldscherm vliegen om het een en ander duidelijk te maken. Zolang subtiliteit niet uit het oog wordt verloren is speels weer helemaal oké.

Groowup