Het gevaar van onleesbare fonts.

Kun je je het einde van de Oscaruitreiking van 2017 nog herinneren? De avond dat Warren Beatty de film La La Land onterecht benoemde tot the Best Picture. Na een tranentrekkende speech van de crew members werd de fout onthuld. Pijnlijk, vooral als je bedenkt dat iets wat zo simpel lijkt als de typografie op meneer Beatty zijn leeskaartje wel eens oorzaak van verwarring zou kunnen zijn.

 

Jouw beruchte energiebesparingsmodus

De moeite die je hersenen moeten doen om deze zin te lezen en vervolgens te verwerken wordt  processing fluency genoemd. Aangezien jouw persoonlijke energiebesparingsmodus altijd aanstaat, vindt je brein het fijn als iets zo min mogelijk energie kost. Fluent noemen ze dit ook wel. Door aandacht te besteden aan een logische opbouw en een leesvriendelijk font schrijf je een tekst die je tot fluent kunt bestempelen. Dit is niet alleen fijn als het gaat om het voorlezen van Oscar-winnaars, maar voor de souplesse van al het leesvoer dat je krijgt voorgeschoteld.

 

Brains over beauty

Maar is een mooi grafisch design van de boodschap ook niet ontzettend belangrijk? Absoluut. Maar met een beter doordacht ontwerp had de designer van Beatty’s leeskaart de tragedie kunnen voorkomen. Design kan de leesbaarheid van je content optimaliseren maar ook in de weg staan. Het draait niet alleen om het mooie plaatje aan de buitenkant, het draait ook om de leesvriendelijkheid van de inhoud. Een weloverwogen balans tussen mooi en goed te lezen is de sleutel tot goede conversie én tot een foutloze Oscar-uitreiking.

 

Reclame- en internetbureau Groowup

Meer weten? Meer zien?

Onze awards.

Geen wollig gewauwel award.

Gewoon deadline halen award.

Klant op de hoogte brengen.

De afspraak is afspraak award.

Verras je klant altijd award.