Simpel te lezen, is simpel te doen.

Worden je fitnessoefeningen in de sportschool net een beetje behapbaar, heeft je trainer alweer een zwaarder sportschema voor je samengesteld. Hoeveel bloed, zweet en tranen jij voor jouw nieuwe training nodig denkt te gaan hebben, ligt niet alleen aan het niveau van de oefeningen in verhouding met je sportskills. De inschatting van je nieuwe workout ligt ook aan het handschrift van je trainer. Had hij, gezien zijn handschrift, beter dokter kunnen worden? Dan schat jij de oefeningen moeilijker in dan wanneer hij je kersverse workout heeft uitgetypt is een leesvriendelijk font.

 

Leesvriendelijk onderzoek

Onbewust beoordeel je teksten niet alleen op inhoud, maar ook op hoeveel moeite je ervoor moet doen om deze te lezen. De onderzoekers Song en Schwarz lieten proefpersonen fitness instructies lezen en vervolgens inschatten hoeveel tijd de oefening in beslag nam. De ene groep las de uitleg in lettertype Arial en de ander in Brush Script, wereldberoemd door Microsoft Word. Het resultaat: 8 minuten en 12 seconden in lettertype Arial, 15 minuten en 6 seconden in het ‘handgeschreven’ Brush Script.

 

Je gevoelige hersentjes

Als iets moeilijk leesbaar is, zal degene die het heeft geschreven vast ook een ontzettend moeilijk mens zijn. Als de uitleg van de fitnessoefening lastig te lezen is, is de oefening zelf vast bijna niet te doen. Dat is hoe je brein werkt. Jij bent ontzettend gevoelig voor de emoties die gepaard gaan met moeiteloosheid of juist inspanning. Waar deze gevoelens op gebaseerd zijn maakt je hersenen weinig uit. Als een tekst lastig te lezen is, zal de boodschap die de tekst overbrengt ook wel lastig zijn. Dit betekent echter niet dat het veilige Arial altijd de beste optie is. Een esthetisch aantrekkelijk design blijft in veel gevallen dan weer langer in je hoofd rondspoken dan een saai Word-document. 

 

Reclame- en internetbureau Groowup

Meer weten? Meer zien?

Onze awards.

Geen wollig gewauwel award.

Gewoon deadline halen award.

Klant op de hoogte brengen.

De afspraak is afspraak award.

Verras je klant altijd award.