Why planning for failure is important for succes.

Laten we eerlijk zijn, first time right is waar we op hopen, toch? Een goed idee, dit slim uitwerken en BAM! Succes! Maar hoe succesvol een project of proces ook is, er is altijd een fight-fase: een fase waarin dingen niet lukken, of niet gaan zoals van te voren bedacht.

 

Learning by doing, doing, doing

Ooit weleens gehoord van iemand die heeft leren fietsen door het kijken van een Youtube-tutorial? Nee toch? Vallen en opstaan hoort erbij.

Zo is het ook bij het lanceren of verbeteren van een (digitaal) product. We kunnen er dagen, weken of maanden over lezen, brainstormen en mailen maar om van een idee een succesverhaal te maken kunnen we beter proberen, meten, leren en bijsturen.

 

How do you celebrate failure?

Maar als we er ‘zomaar’ aan beginnen, kan het ook flink misgaan toch? Zeker!

We kennen allemaal de plaatjes ‘what people think success looks like’ and ‘what success really looks like’. Maar als we allemaal weten dat tegenslag erbij hoort, waarom bereiden we ons hier dan niet of slechts beperkt op voor?

Of waarom vieren we tegenslag niet, zoals we succes vieren? Is niet alle voortgang positieve voortgang? Nee, laten we eerlijk zijn dat is het niet. Tegenslag voelt klote, is demotiverend en brengt ons aan het twijfelen.

Increasing experiments and get airborne

Als je je resource klaar hebt voor een aantal failures en je je er van bewust bent wat die tegenslag met je doet, kan je product of dienst letterlijk vleugels krijgen.

Een voorbeeld

Gebroeders Wright bouwden op Kitty Hawk beach hun eigen hanger zodat zijn hun vliegtuig snel konden reparen of verbeteren na een mislukte test en snel klaar waren voor de volgende testvlucht.

Na meer dan 1.000 testvluchten vlogen ze pas in 1903 voor het eerst echt. Omdat ze voorbereid waren op mislukkingen en een omgeving hadden gecreëerd waarin ze veel en snel konden experimenteren werden zij de eerste die daadwerkelijk vlogen.

 

First dreaming of it, than fighting for it

Planning for failure betekent dus niet plannen om op te gegeven en weer aan iets nieuws beginnen. Planning voor failure betekent voorbereiden op tegenslag, accepteren dat het erbij hoort en zorgen dat je de resources hebt om experimenten uit te voeren om al doende je doel te bereiken.

 

Hulp nodig met succesvol innoveren?

Ook wij zijn niet gek op falen, maar vinden het wel belangrijk om eerlijk te zijn. First time right bestaat (bijna) niet. We kunnen je wel helpen met een goede basis en succesvol leren en innoveren. Weten hoe? Nodig ons uit op de koffie voor een inspirerende kennismaking.

 

Reclame- en internetbureau Groowup

Een uitnodiging sturen? Wat doen we nog meer?

Onze awards.

Geen wollig gewauwel award.

Gewoon deadline halen award.

Klant op de hoogte brengen.

De afspraak is afspraak award.

Verras je klant altijd award.