75% van B2B-marketing is nutteloos, dit is wat je moet doen.

B2B marketing

Het is lastig om vandaag de dag een goede B2B marketeer te zijn. Je moet zorgen voor een continue stroom aan content, nadenken over lange termijn plannen, kwalitatieve leads scoren en daarnaast moet je ook de hoogte blijven van de laatste trends binnen je eigen branche.

Oh ja, dan is er nog het hele proces van online marketing en conversie optimalisatie - een hell of a job! Maar het hoeft niet zo te zijn.

Zoals de titel van dit artikel al beschrijft, zijn 75% van alle B2B-marketingcampagnes ineffectief of ronduit nutteloos. Het goede nieuws? Met een andere, slimmereĀ insteekĀ kun je met dezelfde inspanning meer marketing resultaten behalen.

75% van B2B marketing is ineffectief

Volgens een studie van Harvard Business Review, komt dit doordat de meeste marketing professionals niet investeren in Customer Intelligence - het proces van begrijpen wat prospects nu precies aanzet tot koop. Bedrijven besteden zelden tijd aan het begrijpen van de beweegredenen of pijnpunten van hun kopers. Zij gaan niet verder dan het benoemen van hun talenten of functionaliteiten. Het lijkt erop dat het bij veel B2B marketeers gaat het over het bedrijf zelf, in plaats van over wat ze voor de klanten betekenen.

Maar waar komen deze slechte resultaten vandaan? Waarom zouden we ons druk maken over deze cijfers? En hoe kunnen marketeers hun eigen ineffectiviteit verhelpen zodat ze hogere conversiepercentages en betere resultaten voor hun klanten hebben?

Laten we, om te beginnen, eens kijken naar twee verschillende soorten content - een type dat goed werkt voor zakelijke prospects en een ander type dat - meestal - mislukt.

Content Type 1: Product- of dienstinformatie

Het content type dat veelal mislukt is inhoud die draait om de producten van een bedrijf te verkopen. Het probleem is dat zakelijke kopers niet geĆÆnteresseerd zijn in je product, tenzij ze weten dat het hun pijnpunten oplost of het hen helpt hun doelen te bereiken (waar we het hieronder over zullen hebben).

Content Type 2: Educatieve of informatieve informatie

Content dat meestal slaagt is educatieve- of informatieve artikelen - zoals dit artikel! Laat mensen weten wat je kunt bieden en hoe je kunt helpen door inzicht te geven in best practices in de industrie, zonder een directe verkoop te doen.

Deze strategie vergt meer tijd en investeringen, maar het is bewezen dat het veel effectiever is dan marketingcampagnes die alleen maar over verkoop gaan. Het vergt een goed begrip van de beweegreden van de klant voor marketeers om dit soort informatieve blog posts te creƫren, omdat ze onderzoek nodig hebben, data en creativiteit.

Over creativiteit gesproken

Uit nieuw onderzoek van het LinkedIn B2B Institute en marktonderzoeksbureau System1 blijkt dat van de 1.600 B2B-advertenties die de afgelopen vier jaar tijdens een steekproef aan 6 miljoen mensen wereldwijd werden getoond, 75% Ć©Ć©n ster of minder scoorde op de FaceTrace tool van System1.

In deze context betekent een beoordeling van Ć©Ć©n ster, dat een stukje reclame niets bijdraagt aan de groei van het marktaandeel van het merk op lange termijn. Dit betekent in feite dat het merk niet profiteert van de kracht van het advertentiemateriaal.

Hoe jij wel resultaat kunt behalen met jouw advertenties? Zet creativiteit in! Vijfsterren advertenties helpen een merk gemiddeld 3% groeien op de lange termijn. Om dit te bereiken moet de advertentie hoog scoren op emotie en intensiteit. Dit behaal je met een sterke verhaallijn, personages, een goede soundtrack, emotie.

Stop met verkopen.

Maak gebruik van de verschillende digitale marketingkanalen

Het is aangetoond dat het bereiken via social mediakanalen, zoals LinkedIn, de hoogste conversiepercentages oplevert - omdat mensen die deze netwerken gebruiken, deze vaak voor professionele doeleinden gebruiken en hierdoor ontvankelijker zijn voor aanbiedingen van bedrijven zoals de jouwe.

Alleen al met dit platform kun je bijna 400 miljoen gebruikers wereldwijd bereiken! En onthoud: je hoeft zelf geen promotionele inhoud op je LinkedIn-profiel te posten (denk terug aan de content types van hierboven!). Voeg artikelen, afbeeldingen of video's toe met inhoud die je potentiƫle klanten informeert in plaats van alleen maar te pitchen.

Het is ook bewezen dat het bereiken van potentiƫle klanten via social mediakanalen, zoals Facebook, effectief is voor de conversie - zolang jij weet hoe je het goed moet doen!

Ga elke dag met mensen in gesprek en deel interessante feiten over de branche waarin je werkt. Gebruik hashtags op Twitter en LinkedIn (#) wanneer je tweet, zodat andere gebruikers een gesprek gemakkelijker kunnen vinden.

Inbound Strategieƫn

Het laatste type marketingstrategie dat zeker het vermelden waard is, zijn "inbound" strategieĆ«n: tactieken waarbij het creĆ«ren van inhoud die waardevol is voor prospects, zoals een informatieve blog post. Deze vorm van marketing is effectiever, omdat potentiĆ«le klanten ā€˜kennis kunnen makenā€™ met je bedrijf zonder dat het opdringerig overkomt.

(Inbound marketing wordt ook wel eens pull marketing genoemd, want de prospects komen naar jou toe getrokken eens ze met jouw content in aanraking komen.)

Deze strategie vergt meer tijd en investeringen, maar het is bewezen dat ze veel effectiever is dan marketingcampagnes die alleen over verkoop gaan - vooral omdat inbound strategieƫn inhouden dat klanten worden opgeleid, in plaats van dat iemand ze direct een product of dienst probeert te verkopen.

Het heeft ook het voordeel dat het gericht blijft op een specifiek onderwerp, namelijk wat jij wilt dat jouw website bezoekers na het doornemen van de content vervolgens doen (zoals een whitepaper downloaden), wat leidt tot betere resultaten.

Wat kun je nu precies doen?

Don't try too hard

Ten eerste, probeer niet te hard met tactieken zoals e-mail blasts of banner advertenties - deze dingen kunnen werken voor sommige andere bedrijven, maar ze worden vaakĀ genegeerd door prospects, die ze al eerder hebben gezien (of nog erger: ze raken geĆÆrriteerd).

Richt je in plaats daarvan op het maken van inhoud en het betrekken van potentiƫle klanten via sociale mediakanalen, zodat ze weten wanneer er iets nieuws is dat de moeite waard is om te bekijken.

Zet creativiteit in

Zorg dat je aansprekende content creƫert. Content die eruit springt, die je bij blijft en zorg dat jouw content het gemiddelde overstijgt. Speel in op de pijnpunten van jouw doelgroepen. Al deze ingrediƫnten dragen bij aan de herkenning van jouw merk en verhogen de effectiviteit van jouw marketing.

Start een blog

Ten derde, probeer een blog te maken om inhoud te creƫren, in plaats van alleen te vertrouwen op andere bronnen zoals YouTube of conferenties.

"It's a marathon, not a sprint"

Tot slot: raak niet ontmoedigd als je niet meteen resultaten ziet. Het kost tijd en moeite om met goede marketing content een trouwe klantenkring op te bouwen, maar de long-term voordelen zijn het mƩƩr dan waard.

Aan de slag met effectieve B2B-marketing?

Wil jij ook aan de slag met effectieve B2B-marketing? En ben je op zoek naar een digital agency om mee samen te werken? Dan is het slim om af te spreken. Onze marketingspecialisten helpen je graag verder naar online Ć©n offline succes! Benieuwd hoe wij jouw organisatie verder kunnen helpen? Neem contact op of kom langs in onze digital agency in Breda.

ā† Ga terug



LET'S MEET

Get in touch with Peter

Als digital agency uit BredaĀ werken we samen met merken en organisaties die zoeken naar langdurige vooruitgang en strategische groei. Klanten die het belang van onderscheidend concept en high-end design beseffen. Pioniers die, zowel op korte als lange termijn, met innoverende en schaalbare digitale ontwikkeling bezig zijn. Let's groow.