4 manieren om Snapchat zakelijk te gebruiken.

Snapchat / Zakelijk

Snapchat is al aantal jaren populair. Toch is het pas sinds kort echt aan het doorbreken in het zakelijke gebruik. Maar op welke manier kun je als bedrijf SnapChat inzetten?
Wij sommen de verschillende mogelijkheden voor je op.

Aanmelden

Snapchat maakt nog géén gebruik van een ‘bedrijfsaccount’, zoals bijvoorbeeld bij Facebook. Daarom vraagt Snapchat bij aanmelding nog om geboortedata en telefoonnummers. De gebruikersnaam is van belang omdat dit hetgeen wordt waarop het account, naast QR-codes, gevonden kan gaan worden. Na de aanmelding is het van belang om de settings zo in te stellen dat iedereen de verhalen, die je namens je merk plaatst, kan zien.
 

Volgers genereren


Gevonden worden op Snapchat is lastig. Er wordt géén gebruik gemaakt van hashtags om op onderwerp te kunnen zoeken en ook geeft de app geen suggesties voor Snapchatters die wellicht interessant zijn om te volgen. Geïnteresseerden kunnen je enkel vinden door exact op je gebruikersnaam te zoeken of door je specifieke qr code, ook wel snapcode, te scannen.

Deze merkgebonden snapcode kun je als bedrijf bijvoorbeeld instellen als profielfoto op facebook en eenvoudig op andere uitingen plaatsen.


1. Stories

Zodra je volgers hebt kun je verhalen creëren door een collectie Snaps, zowel foto’s als korte filmpjes, samen te voegen en te publiceren als verhaal. Waarna deze 24 uur lang te zien zijn voor al je volgers. Sneak peaks van nieuwe producten en behind the scenes van hoe er nu echt aan toe gaat binnen een bedrijf kunnen perfect gedeeld worden via Snapchat, want na 24 uur zijn de ‘snaps’ verdwenen

Naast de verhalen zijn er nog andere (betaalde) manieren om als merk gebruik te maken van Snapchat.

2. Geo-filters

Er zijn geografische filters / layovers die op specifieke locaties gebruikt kunnen worden wanneer iemand een Snap maakt. Door het gebruik van een filter of layover kan gedeeld worden waar, wanneer en waarom de snap gemaakt is. Zolang er geen merklogo of handelsmerk zichtbaar is zijn de filters gratis in te zenden. Voor filters met merklogo’s moet wél betaald worden.

3. Interactieve filters

Hiernaast zijn er ook filters die met één druk op de knop op een interactieve manier op hoofden zichtbaar worden. Het honden-snoetje is hier een bekend voorbeeld van. Ook voor bedrijven is het mogelijk om hier een speciale interactieve filter voor te maken. Voor Taco bell werd bijvoorbeeld een wrap gemaakt die je over je hoofd kon plaatsen.

4. Ontdekken

Een andere optie is Snapchat Discover. Dit zijn mobiele videoadvertenties met mogelijkheid tot interactie. Zo kun je de snapchat gebruiker uitlokken tot interactie met jouw merk.

Op zoek naar online succes voor jouw merk?

Bij Groowup helpen we je graag verder! Zo kunnen we samen ontdekken of het gebruik van snapchat überhaupt de beste resultaten voor jouw merk gaat opleveren. Neem contact met ons op voor meer informatie of kom eens langs bij ons Digital Agency in Breda!