6 tips voor de ontwikkeling van een onderwijs website.

Schoolkeuze stress. Bij het maken van een scholen shortlist wordt de website van een middelbare school vaak bezocht om een goede indruk te krijgen van de school. Een goede website is dus van groot belang! Het is dé digitale plek waar ouders en (toekomstige) scholieren een mening vormen over jouw school. Daarom is de (door) ontwikkeling van een schoolwebsite altijd een belangrijk proces.

Heb je een nieuwe website voor school nodig? Wij hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet!

1. Nieuwe website? Goede voorbereiding is het halve werk

Een goed begin is het halve werk! Denk daarom na over waarom je een nieuwe website wilt hebben, welke doelstellingen er zijn geformuleerd en wat de doelgroep is die de website gaat bezoeken.
Denk ook aan randvoorwaarden zoals: wanneer wil ik de nieuwe website af hebben en welke online tools gebruiken we die we in de website geïntegreerd willen hebben. Bekijk daarnaast ook eens de statistieken van je website. Welke onderdelen worden veel bezocht, of welke amper, en welke pagina’s worden door bezoekers snel verlaten. Een goed bureau stelt een specifieke vragenlijst op wat ervoor zorgt dat het internetbureau goed gebriefd wordt en dus samen op één lijn zit.

2. Betrek je collega’s en doelgroep

Een nieuwe website is een impactvolle wijziging. In dit proces is het belangrijk dat je collega docenten betrokken worden bij het gehele proces. Op deze manier creëer je draagvlak voor de ontwikkeling van de nieuwe website en voorkom je onderlinge onenigheid vlak voor of na de lancering.
Wij kunnen je helpen met het organiseren van een werksessie die erg nuttig is. Een goede manier om met de ontwikkeling van de nieuwe website van start te gaan!

3. Snij in de content

Doorgaans hebben scholen hele uitgebreide websites met heel veel verschillende soorten content. Eén keer content schrijven en op de website plaatsen is meestal nog wel te doen. Het is de kunst om de website overzichtelijk te houden en te blijven vullen met waardevolle content.
Gebruik deze nieuwe start om in content te schrapen zodat het navigeren en het beheren van de website eenvoudiger wordt. Uiteraard kan een bureau je helpen met een werksessie of tips bij het filteren van de meest waardevolle pagina’s op de website. 

4. Zorg dat je komt tot een samenwerking met je digitale bureau

Een website beschikt over veel details en tijdens het proces moeten er veel keuzes worden gemaakt. Zorg er daarom voor dat je je realiseert dat het een tijdsintensief proces is dat aandacht vergt.
Werk samen met je digitale bureau zodat je elkaar scherp kunt houden. Een goed bureau kan je helpen met online adviezen, het trainen en vullen van het nieuwe Content Management Systeem. Jij kunt ervoor zorgen dat je helder brieft en meekijkt met de opleving.

5. Kies een goed CMS systeem

Een goede technische basis is van belang. Het CMS zorgt ervoor dat je de content van de website eenvoudig kunt beheren. Als het CMS goed is gekozen en ingericht maakt dit het werk van de website beheerder een stuk makkelijker.

Drupal is een van de drie meest gebruikte Content Management Systemen. Het gebruik is gratis en er is een grote en actieve community die doorwerkt aan updates en nieuwe functionaliteiten.
Het grote voordeel van Drupal ten opzichte van Wordpress is de gebruiksvriendelijkheid en de veiligheid. Wel zo prettig als je je realiseert dat de website een erg belangrijk communicatiekanaal is!

6. Privacy

GDPR, AVG, Termen die menig (middelbare) school tot wanhoop drijft. Met een nieuwe website komen deze zaken weer om de hoek kijken.
Dat kan reuze meevallen. Voor het Minkema.nl hebben we de website zo kunnen configureren dat er geen cookiebalk nodig is en dat er op deze site geen persoonsgegevens worden verzameld en worden gedeeld met derde. Dat scheelt een grote zorg!

 

Aan de slag met je onderwijs website?

Groowup heeft met het Minkema College de Drupal Splash Award gewonnen in de categorie: Beste onderwijs website. Groowup heeft veel ervaring met de ontwikkeling van non-profit websites. En  helpen je graag verder naar online én offline succes! Benieuwd hoe het jouw organisatie verder kan helpen? Neem contact op of kom dan langs in onze digital agency in Breda



Onderwijs website van het jaar

GET IN TOUCH

Let's meet!

Naar onze contactgegevens

Als digital agency uit Breda werken we samen met merken en organisaties die zoeken naar langdurige vooruitgang en strategische groei. Klanten die het belang van onderscheidend concept en high-end design beseffen. Pioniers die, zowel op korte als lange termijn, met innoverende en schaalbare digitale ontwikkeling bezig zijn. Let's groow.