6 opvallende trends in 2018.

2018, volgens de Chinese astrologie ook wel het Jaar van de Hond. De hond staat voor loyaliteit en vertrouwen en is een gezellig beest totdat iets hem niet zint. Voor het kabinet-Rutte III is dit nieuwe jaar een nieuwe ronde met nieuwe kansen. Het motto na de langdurige formatie is dan ook "Vertrouwen in de toekomst". Hierbij een klein overzicht van waar we dat vertrouwen vandaan kunnen halen dit jaar.

1. Internet der dingen

Zelfrijdende auto’s, drones of een knuffelbare slaaprobot. Het is er allemaal al, het wachten is op de acceptatie van het grote publiek. Kunstmatige intelligentie blijft een grote rol in spelen in de ontwikkeling van Internet of Things. Steeds meer apparaten staan met elkaar in verbinding en wisselen zo onderling informatie uit. Hierdoor worden in 2018 IoT-systemen in hoog tempo slimmer en productiever.

2. General Data Protection Regulation

Daartegenover staat de verdere ontwikkeling en groeiende importantie van digitale beveiliging en versleuteling want ook cybercriminelen stromen mee met de technische evolutie. 2018 is het jaar waarin de General Data Protection Regulation (GDPR) in werking treedt. Door deze algemene verordening gegevensbescherming krijgen we dit jaar meer controle over onze persoonlijke gegevens op het internet.

3. Vloeibare en driedimensionale composities

Dat stromen doet niet alleen de techniek zelf maar ook de manier waarop het wordt voorgegeven. Animaties en interacties zijn wederom niet weg te denken dit jaar. Vloeibare, driedimensionale en open vormgeving neemt het over van statische flat designs. De welbekende rasters ter behoud van logica worden langzaamaan een beperking voor de zoektocht van ontwerpers naar creatieve designs.

4. Hergebruik van elementen

Toch is hergebruik van designelementen geliefd dit jaar. Door schermen te vullen met losse designelementen, de elementaire deeltjes van het zogenaamde Atomic Design, kunnen deze opnieuw worden ingeladen tot een bruikbaar geheel. Ook zal 2018 het jaar zijn waarin duimvriendelijke mobiele navigatie zijn doorbraak maakt. De menu-balk bij bijvoorbeeld de Spotify-app staat al een tijdje onderaan maar ook de navigatie van mobiele websites vindt dit jaar zijn weg naar de onderkant van het scherm.

5. Duurzame productie

We hergebruiken dit jaar meer dan alleen designelementen. Recycling en duurzaam produceren is hot en eten moet (hyper)lokaal en gezond zijn. Ook in de mode heerst een verlangen naar plantaardig en eenvoud als reactie op de overdaad aan prikkels. De interieurs van 2018 zeggen hetzelfde. Huizen moeten rust en authenticiteit uitstralen en we gaan vaker op zoek naar duurzame en excentrieke producten.

6. Indiebrands zonder marketingsausjes

De zogenaamde indiebrands spelen hier mooi op in. Zowel financieel als qua karakter onafhankelijke merkjes die handelen vanuit een inspirerend achtergrondverhaal en met liefde voor het product. Van speciaalbier tot skateboard, van product tot dienst; zonder marketingtrucjes maar met storytelling als wapen. Door de duurzame en lokale productie zullen ze op veel markten een steeds prominentere rol gaan spelen.

 

Reclame- en internetbureau Groowup

Onze awards.

Geen wollig gewauwel award.

Gewoon deadline halen award.

Klant op de hoogte brengen.

De afspraak is afspraak award.

Verras je klant altijd award.