5 voordelen van een sterk B2B merk

B2B-marketing

Een sterk merk cre√ęert veel waarde voor een bedrijf. Niet alleen voor de grote B2C-merken, maar ook B2B-bedrijven profiteren van branding. Merkbouw is een heel proces, we zeiden het al eerder: "it's a marathon, not a sprint". Het kost tijd en energie, maar het is het dubbel en dwars waard. Als je denkt dat een merk na √©√©n stevige sessie wel staat;¬†think again. We stippelen de 5 voordelen van een sterk merk voor je uit, om je houvast te bieden in het proces.

Een sterk staand merk verhoogt de verkoop op korte termijn.

Het is voor de klant makkelijker een emotionele band op te bouwen met een sterk staand merk. Logischerwijs koopt de consument eerder van een merk dat men kent en positieve associaties bij heeft. Een goede merk-klantrelatie verhoogt zo de kans op verkoop op korte termijn. De loyaliteit en verbondenheid met je merk zijn daarbij cruciaal.

Merkbouw heeft een positief effect op toekomstige verkoop.

In het huidige B2B-marketing klimaat draait het vaker om leadgeneratie en¬†sales campagnes, dan merkbouw. Waar leadgeneratie¬†alleen degenen die nu al willen kopen be√Įnvloedt,¬†heeft merkbouw een positief effect op toekomstige verkopen. Die toekomstige kopers, die nog niet op de markt zijn, zijn veel belangrijker dan verkopen op de korte termijn. Dit heeft twee redenen:

  1. Bedrijven worden gewaardeerd op basis van toekomstige sales. Volgens sommige schattingen is 80% van de waarde van een aandeel gebaseerd op verkopen die 10 jaar of langer in de toekomst liggen. 
  2. Door je te richten op kopers buiten de in-market doelgroep, verzeker je jouw bedrijf van groei en oplopende verkoop cijfers. Er zijn altijd meer kopers buiten de doelgroep, dan daarin. Het ouderwetse: "er zwemmen nog genoeg vissen in de zee".

Een sterk merk heeft invloed op de prijs

Bij B2B-marketing wordt er voornamelijk gelet op impact op de verkoop, maar vergeet de prijs niet. Het verminderen van prijsgevoeligheid is waarschijnlijk het meest waardevolle dat B2B-marketing doet. Uit onderzoek blijkt dat bekende B2B-merken hogere prijzen kunnen vragen voor hun producten en diensten. Een sterk staand merk resulteert in kopers die best een iets hogere prijs overhebben voor een leverancier, die zij niet graag kwijt raken.

"Increasing pricing by just 1% can lift profitability by 10%. Increasing sales volume by 1%, on the other hand, delivers only a 3% lift in profitability. That is the magic of pricing power" - The B2B Institute

Merkbouw maakt het verschil op de arbeidsmarkt

Een sterk (werkgevers)merk kan het verschil maken op de arbeidsmarkt. Net zoals kopers van bekende merken willen kopen, willen mensen bij bekende merken werken. Bedrijven zoals Coolblue óf groter: Microsoft en Google, lijken geen moeite te hebben met talent recruitment. Dit danken zij aan hun sterke (werkgevers)merk. Een sterk merk spreekt talenten aan die overeenkomen met de kernwaarden van een bedrijf. Zo trek je niet alleen talent aan, maar vind je de juiste kandidaat voor de lange termijn.

Merken zijn onsterfelijk

Categorie√ęn zijn sterfelijk, sterke merken zijn onsterfelijk.¬†Waar verandering het enige constante is, moet je altijd voorbereid zijn op een veranderend markt landschap. Een sterk merk gaat mee met de tijd en cre√ęert nieuwe kansen.

Denk aan het geval van Microsoft, dat de overstap maakte van Windows naar de cloud met hetzelfde B2B-merk dat bekend was en vertrouwd werd door IT-afdelingen over de hele wereld. Merken beperken risico's door u een houvast te geven in toekomstige categorie√ęn.

Merkbouw is de toekomst van B2B-marketing

Merkbouw is een slimme investering in uw carrière en uw bedrijfsresultaten. Wil jij ook een sterk merk? En ben je op zoek naar een digital agency om mee samen te werken? Dan is het slim om af te spreken. Wij geven je graag een presentatie van interessante B2B cases. Benieuwd hoe wij jouw organisatie verder kunnen helpen? Neem contact op of kom langs in onze digital agency in Breda.

‚Üź Ga terug



LET'S MEET

Get in touch with Jasper

Als digital agency uit Breda werken we samen met merken en organisaties die zoeken naar langdurige vooruitgang en strategische groei. Klanten die het belang van onderscheidend concept en high-end design beseffen. Pioniers die, zowel op korte als lange termijn, met innoverende en schaalbare digitale ontwikkeling bezig zijn. Let's groow.