6 redenen waarom B2B bedrijven moeten inzetten op branding

Branding

Branding is een groot onderdeel van het succes van elk bedrijf. Het onderscheidt jouw bedrijf van andere en het creƫert een identiteit voor jouw bedrijf. In dit artikel bespreken we 6 redenen waarom B2B-bedrijven zouden moeten kiezen voor branding.

1. Wat is branding en waarom is het belangrijk voor mijn bedrijf?

Je hebt het woord 'branding' al vaker gehoord, maar wat is het nu eigenlijk precies?

Branding is een proces dat je helpt de identiteit van jouw bedrijf te creƫren: het definieert wat je uniek maakt en onderscheidt van de concurrentie. Branding is belangrijk omdat het een bedrijf herkenbaarder maakt voor jouw (potentiƫle) klanten.

Branding is ook een belangrijke component in klantenbinding - wat betekent dat het een impact heeft op hoeveel herhalingsaankopen jouw bedrijf ontvangt.

Hoe beter mensen je merk waarderen (en de ervaring die ze hebben bij de interactie met je bedrijf), hoe kleiner de kans dat ze geĆÆnteresseerd raken in oplossingen van concurrenten.

Met andere woorden, branding zorgt voor een emotionele band tussen consumenten en bedrijven - een gevoel van vertrouwdheid of loyaliteit; voor veel bedrijven betekent dit ook een hogere winstmarge. Het is duurder om een nieuwe klant te vinden, dan een huidige klant te verwennen en goed van dienst te zijn.

Een succesvol merk ontstaat echter niet zomaar: het is belangrijk om een goed beeld te creƫren van wie je bent, wat je toegevoegde waarde voor je klanten is en hoe jij je kunt onderscheiden van concurrenten.

Zodra je dit hebt gedaan, wij helpen je hier graag bij. Kan je starten met de visuele uitwerkingen, zoals een logo en andere huisstijl uitingen.

2. Het belang van branding vanuit een B2B perspectief

Het belang van branding vanuit een B2B perspectief wordt vaak over het hoofd gezien.

Dit gebeurt om twee belangrijke redenen: ten eerste is het vaak moeilijk te begrijpen wat een B2B bedrijf doet (en dus waarom branding belangrijk is) en ten tweede omdat veel mensen ervan uitgaan dat zakelijke klanten het te druk hebben om zich om branding te bekommeren - ze zijn immers gewoon op zoek naar het beste product of de beste dienst!

Maar dit is helemaal niet waar.

De belangen van een zakelijke aankoop zijn vaak vele malen groter dan bij een B2C aankoop. Een goed merk geeft een koper een onbewust vertrouwen en dat is precies wat nodig is.

Omdat een merk bewust en onbewust een rol speelt in de koopbeslissing is het van belang om het bouwen van je merk zorgvuldig en grondig aan te pakken.

3. Waarom je zorgvuldig moet zijn met je merkidentiteit

Je moet aandacht besteden aan je merk, want het is het eerste wat mensen zien wanneer ze overwegen, om al dan niet, met je in zee te gaan.

Om te voorkomen dat een merk als een dun laagje make-up over het bedrijf wordt gesmeerd, is het belangrijk dat het niet Ć©Ć©n persoon is dieĀ de richting en de regie over het merk heeft. Zorg ervoor dat je iedereenĀ erbij betrekt, van het hoger management tot aan lager, zodat niemand mist wat er gedaan moet worden!

Het kan ook helpen als deze verantwoordelijkheden onder de leden worden verdeeld - iemand kan bijvoorbeeld de naamgeving van het bedrijf/product op zich nemen; iemand anders kan zich bezighouden met visuele branding (logo en kleurenschema); terwijl een ander zorgt voor het vaststellen van merkwaarden.

Een goed doordacht plan zorgt voor samenhang binnen je hele team.

4. Hoe creƫer je een sterk merkimago?

Een van de belangrijkste elementen van je merkidentiteit is wat je gebruikt om met klanten te communiceren: daartoe behoren logos, slogans en andere uitingen.

De sleutel is consistentie - het heeft geen zin om elke maand een nieuw logo te introduceren in een poging om mensen te laten zien dat 'dit bedrijf verandert'.

In plaats daarvan, als er aanstaande veranderingen of updates van branding materialen zijn, moeten ze in een periode van 6 maanden worden ingevoerd. Een langer tijdspad leidt tot een vertroebeld merk beeld.

Branding kan moeilijk lijken als je begint, maar als je eenmaal op gang komt en in een ritme belandtĀ met het creĆ«ren van content (of het nu op sociale media is of offline), zul je merken dat het gaandeweg makkelijker en leuker wordt.

5. Best practices die je zeker zullen onderscheiden van jouw concurrenten

Er zijn een aantal andere best practices voor branding die B2B bedrijven zouden moeten overwegen - en deze zijn onder andere:

  • Zorg ervoor dat je actief bent op sociale media. Met zo veel verschillende kanalen om uit te kiezen, is er geen excuus om dat niet te zijn!
  • Het hebben van een e-mail lijst of nieuwsbrief service voor je klanten/volgers. Dit is vooral belangrijk als je speciale aanbiedingen of kortingen hebt, die ze anders misschien mislopen.
    Ā 

En hoewel dit artikel zich voornamelijk heeft gericht op het belang van branding in de context van klantervaring, is het ook belangrijk niet te vergeten wat je werknemers ervan zullen vinden.

Hoe meer betrokken ze zich voelen bij hun bedrijf (en hoe het zichzelf afbeeldt), hoe beter het werk zal zijn! We weten allemaal dat gelukkige werknemers productiever zijn.

6. Enkele manieren waarop je vandaag nog aan de slag kunt om jouw eigen effectieve merkidentiteit op te bouwen!

Ben je geĆÆnspireerd geraakt door dit artikel? Of heb je al ideeĆ«n over hoe jij de branding binnenin jouw bedrijf zou willen aanpakken?

Hier zijn enkele zaken waar je vandaag nog mee zou kunnen beginnen:

  • Vraag een collega naar zijn mening over de branding van je bedrijf; Bekijk het filmpje van Simons Sinek over de what, the how en the why van jullie bedrijf of organisatie.
  • Bepaal welke waarden je wilt uitstralen met het merk. Denk hierbij aan wat een klant functioneel van jullie bedrijf verwacht, maar ook hoe hij zich zou moeten voelen over een aankoop en wat de klant uitstraalt naar anderen door een product of dienst bij jullie af te nemen.
  • Brainstorm met collegaā€™s over jullie ideale klant. Welk bedrijf of persoon zou je willen dat over jullie bedrijf gaat praten? Welk persoon beĆÆnvloedt anderen in de markt? Met andere woorden wie is jullie brand champion?
    Ā 

Wil jij ook aan de slag met branding? En ben je op zoek naar een digital agency om mee samen te werken? Dan is het slim om af te spreken. Wij geven je graag een presentatie van interessante B2B cases. Benieuwd hoe wij jouw organisatie verder kunnen helpen? Neem contact op of kom langs in onze digital agency in Breda.

ā† Ga terug



LET'S MEET

Get in touch with Peter

Als digital agency uit BredaĀ werken we samen met merken en organisaties die zoeken naar langdurige vooruitgang en strategische groei. Klanten die het belang van onderscheidend concept en high-end design beseffen. Pioniers die, zowel op korte als lange termijn, met innoverende en schaalbare digitale ontwikkeling bezig zijn. Let's groow.