Een website is nooit af; het belang van doorontwikkeling

Het is zo ver. Je hebt samen met jouw team enthousiast gewerkt en de nieuwe website is gelanceerd. Tijd om achterover te leunen, of toch niet? Een website gaat pas leven als die live staat en is daarom nooit af. Je merk ontwikkelt zich door de tijd heen en door de stappen die je zet, de bijhorende website draait daar gewoon in mee. Het is belangrijk om je website aandacht te blijven geven door middel van doorontwikkeling. Hoe je dat doet? Dat lees je hier.

Een website doorontwikkelen: een aantal ideeën

Jouw klanten, de organisatie, de branche en jouw concurrentie staan nooit stil. Het is belangrijk om relevant te blijven en dat jouw website mee gaat in deze ontwikkelingen. Er zijn veel verschillende opties wanneer jij jouw website wil doorontwikkelen. Maar hoe weet je wat een relevante doorontwikkeling is? Wij nemen er een aantal met je door:

  1. Content uitbreiden
    De meest voor de hand liggende, maar vaak wel uitdagende doorontwikkeling, is het uitbreiden van content op je website. Maak al vóór livegang, van je nieuwe website, een plan dat ervoor zorgt dat je website regelmatig ge-update wordt. Zodat jij jouw doelgroepen op de hoogte houdt. Wij denken graag met je mee om een content planning te ontwikkelen. Zo kun je effectief aan de slag met uitbreiding van content op je website, hierbij een aantal ideeën:
    - Blogs en artikelen
    - Verdiepende product pagina’s
    - Verdiepende diensten pagina’s
    - Verzamelen van ervaringen van klanten of samenwerkingspartners
     - Whitepapers
    - Video’s of fotorapportages
  2. Online vindbaarheid
    SEO is vaak een onderschat onderdeel in het ontwikkelproces van je website. Na livegang is er tijd om een inhaalslag te maken en ervoor te zorgen dat jij goed gevonden wordt, door jouw doelgroepen. Het regelmatig updaten van content zorgt ervoor dat je beter gevonden wordt op Google en andere zoekmachines. Hiernaast kun je ook aandacht besteden aan het toevoegen van metadata in het CMS van je website.
  3. Functionele verbeteringen
    Wanneer jij en jouw doelgroepen de website in gebruik hebben genomen, krijg je inzicht in welke onderdelen van de website je functioneel gezien kan verbeteren. Wellicht merk je dat je een onderdeel of functionaliteit van de website wilt uitbreiden óf een nieuwe dienst of product wilt aanbieden. Bij het verbeteren van de functionaliteiten kun je denken aan:

    - Het integreren van applicaties: door het koppelen van systemen en data krijg je meer inzicht in de effectiviteit en verhoog je de continuïteit van je organisatie. Denk bijvoorbeeld aan een koppeling met een CRM systeem.
    - Het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten, zoals een inschrijf module voor een nieuw product.
    - Als je aan de slag bent gegaan met content, is er nu een hoop informatie te vinden voor jouw doelgroepen. Bij zo’n uitgebreid aanbod kan een filter functionaliteit het gebruiksgemak enorm vergroten.

Hoe wij de doorontwikkeling van jouw website aanpakken?

Voor het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten denken wij pro-actief met je mee en signaleren wij kansen. Voor de doorontwikkeling van jouw website vinden wij het belangrijk dat er een open communicatie is, met een flexibel proces voor het doorvoeren van al jouw wensen. Zo hebben wij verschillende manieren waarop we de doorontwikkeling van jouw website gezamenlijk kunnen aanpakken:

  1. Een gebruikersonderzoek 
    Om inzicht te verkrijgen in hoe jouw gebruikers je website ervaren voeren we een gebruikersonderzoek uit. Jouw gebruikers bezitten een schat aan informatie en daar komen we tijdens een gebruikersonderzoek achter. De observaties, tips en adviezen worden gebundeld in een overzichtelijke presentatie waardoor we meteen aan de slag kunnen met het verbeteren van jouw website. Hoe we dit aanpakken? → Dat lees je hier
  2. Werken in sprints
    Wanneer er veel wensen of grotere ontwikkelingen zijn, adviseert Groowup om in twee wekelijkse sprints te werken. Dit houdt in dat er iedere twee weken, dan wel nieuwe dan wel verbeteringen op de huidige functionaliteiten worden opgeleverd. Tijdens deze twee weken plannen wij korte digitale afspraken (ook wel stand-ups genoemd) om u te kunnen informeren over de vorderingen van de ontwikkelingen. Daarnaast bespreken we eventuele knelpunten en mogelijke oplossingen. Gedurende de stand-up is er ruimte om ons van feedback te voorzien en stemmen we gezamenlijk het vervolg af. → Lees hier meer over onze aanpak
  3. Een strippenkaart
    Wanneer je regelmatig aanpassingen wil doorvoeren aan je website, kun je bij Groowup een strippenkaart afnemen. Je kunt deze uren inzetten voor kleinere design- en technische aanpassingen of het ontwikkelen van kleine nieuwe functionaliteiten. Zo worden deze werkzaamheden snel en efficiënt uitgevoerd. Uiteraard stemmen we af hoeveel tijd we mogen besteden binnen de strippenkaart en maken wij inzichtelijk hoeveel uren er ingezet zijn voor de werkzaamheden.

Extra inzichten nodig? Doe een Growth sprint.

Zien jij en jouw team veel kansen en interessante ontwikkelingen? Vraag jij jezelf af hoe je al die wensen organiseert? Wat de juiste kansen zijn om je op te focussen? Groowup helpt je graag om inzicht te krijgen door middel van een growth sprint sessie. Wil je weten wat dit precies inhoud en wat deze sessie jou oplevert? Dit leggen we je graag uit. →