Is guerrilla marketing eigenlijk nog hot or not
Actiematige hit-and-run-stunts, buzz marketing, virale marketing en de meestvoorkomende term; Guerrilla marketing. Nog niet zo lang geleden was dit dé nieuwe kreet in de reclamewereld en had bijna elk bedrijf wel de wens om een keer een low-budget ‘guerrila’ stunt de wereld in te slingeren die vervolgens volledig viraal gaat. Bedrijven zagen opnieuw een kans om voor een knaak-en-een-kauwgombal maximale exposure te krijgen voor hun diensten of producten.
Mogelijkheid tot opvallen
Maar naast de lage kosten en maximale aandacht voor bedrijven, was populariteit van guerilla marketing mede te danken aan de gretigheid van de reclamebureau’s voor dit soort acties. En terecht. Alle vormen van reclame worden na verloop van tijd dermate ingekaderd en gereguleerd, dat de vrijheid in creativiteit wordt beperkt. Opvallen en onderscheid wordt steeds lastiger. Guerrilla marketing bracht nieuwe mogelijkheden en frisse ideeën om de aandacht van de consument te krijgen. Daarbij konden de vele opkomende jonge start-ups een rebellerende kant tonen die past bij dit soort actiematige stunts.
Voorbeelden? Denk aan de in ondergoed gehulde lifters op de A2 die graag naar het net geopende filiaal van Suit Supply langs deze snelweg wilden. Of de ludieke actie van biermerk Brand welke een gouden krat voor de gouden koets uit liet rijden op Prinsjesdag.
Timing
Waarom horen we nu bijna niemand meer over deze opvallende manier van reclame maken? Wellicht heeft de opkomst van sociale media hiermee te maken. In principe is dit nu de nieuwe manier van guerrilla marketing, maar dan in een gekanaliseerde manier. Het is immers makkelijk om een filmpje of ludieke post snel viraal te laten gaan. Toch is hier een deel van de creativiteit in guerrilla marketing alweer verloren gegaan. Het vertrekpunt is namelijk dan al op Youtube of Facebook, tussen reeds miljoenen filmpjes, plaatjes en andere boodschappen.
Daar win je niet altijd de oorlog mee. Een sterke guerrilla-hit zoekt juist dat ene moment op. Die onverwachte plek en speciale timing om die wispelturige, ongrijpbare en begeerlijke consument te grijpen. Fan te maken en voor je te winnen. Of zoals advertising-goeroe George Lois ooit verkondigde: “I got you. I got you by the balls!”.
Creatieve durf en lef
De vraag of Guerrilla marketing nog steeds actueel is, kunnen we wellicht simpelweg beantwoorden met het feit dat marketing altijd zal draaien om op juiste wijze de aandacht te krijgen en treffend in te spelen op de individuele wensen van de klant. Dit betekent een snaar te raken die de concurrent niet weet te raken. Hier is durf, lef en loeischerpe creativiteit voor nodig in een speelveld van locatie, timing en gevoel. Het is aan eenieder of je dit nog steeds Guerrilla marketing, sociale media, viral, ambush of een ludieke promostunt noemt. Maar maak er wat moois van!