6 tips voor een goede merknaam

Strategie / Marketing / Merknaam / Branding

Een goede merknaam is de basis van je merk. Het is het eerste wat je (potentiële) klanten / gebruikers horen of zien. Belangrijk dus om een goede naam te kiezen. We hebben een aantal criteria voor je op een rijtje gezet waar je rekening mee ‘moet’ houden als je een nieuwe merknaam gaat bedenken.

1. Merknaam moet onderscheidend vermogen hebben

Een merk moet over onderscheidende waarden beschikken. In een wereld waarin genoeg keuze is, helpt een onderscheidende naam om als merk eruit te springen. Daarbij wordt een onderscheidende naam beter onthouden. Dus heb lef en kies voor iets unieks in de branche.

2. Associatieve krachten van een naam

Een goede merknaam helpt je een gevoel te krijgen bij het product of dienst die het vertegenwoordigd. Is het een nuchter advocatenkantoor of juist een chique advocatenkantoor? Een goede naam kan dit gevoel al mooi overbrengen. Of kies je juist voor een beschrijvende naam, zodat de ontvanger meteen door heeft wel product of dienst het vertegenwoordigd.

Voorbeeld van chique naam met een rebelse knipoog; Laywer & Laywer

3. Nieuwsgierig maken naar het bedrijf

Een goede naam kan ook prikkelen, waardoor je als ontvanger nieuwsgierig raakt naar het product of dienst. Daarom mag een naam best een beetje schuren of afzetten tegen de gevestigde partijen.

Bunq of Knab zijn hier een mooi voorbeeld van

4. Makkelijk in de mond

Beste reclame is ‘mond-tot-mond’ reclame. Zorg er daarom voor dat je merknaam lekker bekt en een beetje resoneert

‘Alliteratie wint het altijd’. Een merknaam of slogan die een beetje rijmt spreekt lekker uit en geeft gelijk een positief gevoel.

5. Aansluiten bij de merkvisie

Naast alle bovenstaande randvoorwaarden is het belangrijk dat de naam aansluit bij de merkwaarde van een bedrijf, product of dienst. Denk terug aan het advocaten kantoor. Wanneer je jezelf wenst te onderscheiden en een nuchtere en moderne kijk hebt op het vak, werkt het niet om als bedrijfsnaam erg 'standaard' de achternamen van de partners te kiezen.

6. Let op voor Trendnamen en afkortingen

Het is verleidelijk om in te spelen op actuele trendwoorden, maar kijk hiermee uit. Sport2000 is al lang niet meer zo hip en ook cd-romland klinkt ook niet echt meer als een webshop van deze tijd.

Daarbij zijn afkortingen niet zo geschikt als een merknaam. Voordat de naam is afgekort, kan de naam precies kloppen. Na de afkorting blijft er van de herkenbaarheid en beschrijving vaak weinig meer over. Laat staan dat het nog prikkelt en overtuigt.

We helpen je graag met een nieuwe merknaam

Bij Groowup zijn we gespecialiseerd in het bedenken en faciliteren van het traject voor een nieuwe naam. We helpen je graag verder naar online én offline succes! Benieuwd hoe het jouw organisatie verder kan helpen? Neem contact op of kom dan langs in onze Digital Agency in Breda.

GET IN TOUCH

Let's meet!

Naar onze contactgegevens

Als digital agency uit Breda werken we samen met merken en organisaties die zoeken naar langdurige vooruitgang en strategische groei. Klanten die het belang van onderscheidend concept en high-end design beseffen. Pioniers die, zowel op korte als lange termijn, met innoverende en schaalbare digitale ontwikkeling bezig zijn. Let's groow.